Strona główna    Prześlij do znajomego    Forum dyskusyjne    Pobierz banner    Kontakt
 
 
 
MAŁE DZIECKO
 
RADY I PORADY
 
PRZEDSZKOLE
 
KĄCIK NAUCZYCIELSKI
 
Internet
     
 

>> Kącik nauczycielski >> Bieżące artykuły i aktualności >> Edukacja przez ruch 

Edukacja przez ruch

W kształceniu zintegrowanym nie chodzi tylko o integrowanie treści programowych, ale o zintegrowany sposób pracy organizmu podczas ucznia się!

„Edukacja przez ruch”- to system form i metod kształcenia oraz terapii, który wykorzystuje naturalny, spontaniczny ruch organizmu. Człowiek rusza się, a więc przez ruch uaktywnia zmysły, dzięki którym poznaje otaczający go świat.

-badania dowodzą, że aby człowiek mógł się prawidłowo rozwijać, to w proces ucznia się powinny być wplecione wszystkie zmysły

-narzędziem edukacji przez ruch jest koło integracji sensorycznej, czyli koło zintegrowanego ruchu organizmu

-integracja sensoryczna-to spójność wykonywanych czynności, współwykonywanie, jednoczesność ( dzieci patrzą, słuchają, kreślą, chodzą, dotykają)

-integracja sensoryczna, spójność podejmowanych czynności, proporcja w aktywizowaniu zmysłów-to podstawy holistycznych systemów edukacyjnych

-to ruch zapewnia zintegrowany sposób uczenia się organizmu, ruch wzmacnia koncentrację bo dotlenia mózg, bez ruch nie mogą pracować zmysły-nie ma możliwości aby w momencie ruchu nie pracowały zmysły

-podczas zajęć ruch powinien być zaplanowany, rytmiczny, dopełniony muzyką lub z niej wyprowadzony

Celem ćwiczenia edukacji przez ruch jest aktywizowanie struktury pamięci długotrwałej, a konkretnie jej 3 struktur:
1.pamięci proceduralnej ( dziecko rusza się w każdym ćwiczeniu)
2.pamięci zdarzenia, epizodycznej (przeżycia emocjonalne danego ćwiczenia: dźwięki, muzyka, rytm)
3.wiedza (efekt ćwiczenia, np. praca plastyczna staje się punktem wyjścia do realizacji innych treści)

Każde zajęcia zawiera:
1.ćwiczenia o charakterze graficznym lub manipulacyjnym-rytmicznie wykonywane przy optymalnym ruchu ciała
2.swobodne działanie z wykorzystaniem różnych technik plastycznych, prowadzące do powstania karty pracy
3.zestawieni indywidualnych kart pracy w kartę zespołową, swobodna rozmowa na jej temat
4.wykorzystanie powstałej karty pracy do przemyślanej analizy, dzięki której możemy zaplanować kolejne formy działania dzieci podczas zajęć

Wykorzystywanie 3 podstawowych form aktywności dzieci:
1.ćwiczenie-doskonali poszczególne funkcje organizmu, np. kreślenie, tupanie, skakanie
2.zabawę-zawiera kilka ćwiczeń, np.w zabawie „Deszcz nad miastem”-dzieci chodzą wokół stołu, kreślą rytmicznie kropki ręką lewą i prawą
3.grę-składa się z kilku ćwiczeń wg. określonych zasad (np. ograniczenie czasu ich wykonania)

-3 latek kreśli rytmicznie jedną ręką: kreski, kropki, owale, niepełne wiązki z punktu
-5-latek-kreśli rytmicznie oburącz: kreski, kropki, owale, niepełne wiązki z punktu, fale, spirale, jodełki, zygzaki
-6-7-latek-kreśli naprzemienne rytmiczne ćwiczenia graficzne to co młodsze dzieci + pełną wiązkę

Dlaczego kreślenie”bazgrołów”?
Hannaford uważał, że spontaniczne kreślenie kreślenia po tablicy, z którego się wywodzi edukacja przez ruch, zapewnia organizmowi równoważenie lateralne, dzieci kreśląc ruchają się

Brak dyscypliny kojarzy się z rozrabianiem, czyli ruchem, a dyscyplina z siedzeniem w ławkach i odpowiadaniem na pytania.!
Zadbajmy o to aby ruch podczas zajęć kojarzył się z dyscypliną, a ciche siedzenie w ławkach z początkiem takiego ruchu!!!


Bibliografia: Dorota Dziamska
„Edukacja przez ruch”.Fale, spirale, jodełki, zygzaki
„Edukacja przez ruch’.Kropki, kreski, owale, wiązki.


Kamila Babińska
 Konspekt do pobrania
 
 
 
 
 
     
 
23 lipca 2014 
środa 22:07
 
HOME
FORUM
PORADNIE
PRZEDSZKOLA
 
 

REKLAMA




 góra     powrót
© STEP   |   Design by 3xw.pl   |   Hosting Infocomp